Provinskonvent 2018 – program

Missionsrådet har beslutat att kalla till Provinskonvent lördagen den 13 oktober 2018. Förhandlingarna kommer att äga rum på Lärjungagården i Torestorp.

Programmet inleds med en morgonmässa och därefter tar förhandlingarna vid med bokslut och budget, samt val till Missionsrådet m.m. På eftermiddagen får vi höra två korta föredrag innan biskopsvalet skall genomföras.

Alla är varmt välkomna, men endast de kallade ledamöterna har rösträtt.

Nominerade till biskopsvalet

Det är Provinskonventets ledamöter som utgör valkorporationen vid biskopsval inom Missionsprovinsen. Det betyder att delegater från Missionsprovinsens församlingar och understödjande organisationer, samt Prästkollegiet väljer Missionsbiskop, efterträdaren till biskop Roland.

Utöver det personliga har vi bett Gunnar Andersson, Rolf Pettersson och Bengt Ådahl ge respons på frågor som rör dels Missionsprovinsen som en nödvändig aktör i svenskt kyrkoliv, dels Kristi kyrka överhuvudtaget, eftersom det är den som är ansatt i världen, och om den löftet gäller att helvetets portar skall inte få makt över den (Matt. 16:18).

Stärkta syskonband i syd

Kristi Himmelsfärds dag sammanlyste församlingarna i Missionsprovinsens södra delar sina gudstjänster till S:t Johannes församling vid Gratia Dei i Kristianstad. I Den himmelska glädjens kapell samlades trossyskon från Österlen i söder, Malmö och Lund i väster, Nybro och Blekinge i öster och Växjö och Ängelholm i norr till gemensam högmässa.

Hjälparen och Tröstaren

Pingstbetraktelse

Jesus har lovat att sända Hjälparen, den helige Ande, från Fadern. Anden kommer som vår Hjälpare – till hjälp i alla bedrövelser, motgångar och prövningar; till hjälp i varje frestelse och synd, i anfäktelser och tvivel, i svaghet, sjukdom, lidande och död. Men hur sker det?

Prästmöte i Uddevalla och Lane Ryr

Missionsprovinsen Prästkollegium har brukat samlas minst en gång per år till gemensamma överläggningar och val till Konsistoriet och Läronämnden. Oftast har mötet ägt rum på hösten. På grund av nominering och val av biskop Rolands efterträdare har det i år (2018) planerats flera regionala möten – utöver de ovannämnda har det också varit ett prästmöte i Göteborg den 21 februari – och ett för alla Missionsprovinsens präster den 16–17 mars i Uddevalla och på Örtagården i Lane Ryr.

Utökat gudstjänstfirande i Halmstads-trakten

I början av januari träffades biskop Lars Artman, Christer Mikaelsson, Bengt Ådahl och undertecknad för samråd. Vi hade överväganden om hur alternativt och kompletterande gudstjänstfirande skulle kunna skapas i Halmstads-trakten.

Halmstad Evangelisk Lutherska Församling, med rötter från Våxtorp och Vallberga, har på senare år firat högmässa ungefär en gång i månaden (bortsett från sommarmånaderna). Un­der våren / försommaren är fyra tillfäl­len annonserade: 18/3, 15/4, 20/5 och 17/6. Jag har ansvar för högmässorna som firas kl 10 och lokalen är Nissa­salen i Immanuelskyrkan, Halmstad.

Jesus i Getsemane

– Passionsbetraktelse över Mark. 14:32–42 –

Vi befinner oss mitt i passionshistorien. Jesus blir förrådd, förnekad och arresterad. Nattvarden har instiftats, den föreskrivna lovsången i Psaltaren har sjungits och man är på väg till Oljeberget. Lärjungarna har ställts inför mysteriet, beskedet om att någon i deras egen mitt skulle förråda honom och att de alla skall komma på fall, något de vägrar att tro på. Som vanligt är Petrus i förgrunden – redo att följa sin Mästare in i döden. Någonstans vid Oljebergets sluttning finns Getsemane, en muromgärdad trädgård, och Jesus kallar sina lärjungar till en bönestund.

Håll fast vid det en gång givna och förnyelsen kommer

Kom därför ihåg vad du har tagit emot och hört, håll fast vid det och vänd om. Om du inte håller dig vaken ska jag komma som en tjuv, och du ska inte veta vilken stund jag kommer över dig (Upp. 3:3). Ämnet för denna betraktelse fick jag när jag läste Bo Giertz bibelkommentar till denna vers i Uppenbarelseboken.

Tillämpat dogma i dikt

Hur ställer sig Luther till det traditionella dogmat om Jesus Kristus, att han är sann Gud och sann människa? Å ena sidan gör han inget originellt då han helt enkelt ansluter sig till den vedertagna bekännelsen från fornkyrkan. Å andra sidan gör han något betydligt mera än att blott instämma och ansluta sig.

Ty ett barn blir oss fött, en Son blir oss given

– Julbetraktelse över Jes. 9:6 –

Sonen är född! Guds egen Son är född! Han som är Gud av Gud, Ljus av Ljus, sann Gud av sann Gud, född och inte skapad, av samma väsen som Fadern. Han är född av Fadern i evighet och nu föds han av Jungfrun i tiden. Jungfrun, den andre Eva, föder den andre Adam, Sonen, Kristus. Hon föder honom, hon lindar honom och hon lägger honom i en krubba. Och nu ligger han där, lindad, nyfödd, på halm och strå. Han har kommit. Han är här.

Kvinnodag Göteborg 2017

Återkommande under hösten har vi de senaste åren kunnat berätta om en kvinnodag, som oftast ägt rum i Göteborg. Vi har bett en av deltagarna, Elisabeth Martinsson, skriva om dagen den 18 november i Immanuelkyrkan på Hisingen:

Reformationsjubileum i god syskonanda

Söndagen efter Alla helgons dag 2017 hade gruppen för Missionsprovinsen i Växjö förlagt sin högmässa till Hjortsbergagården, strax utanför Alvesta. Dagarna efter 500-årsminnet av Luthers 95 teser samlades ett drygt femtiotal i alla åldrar till kyrkodag. Särskilt inbjudna var systerförsamlingen S:t Andreas församling (Karlskrona/Nybro), men bröder och systrar även från S:t Markus (Lund) och S:t Johannes vid Gratia Dei (Kristianstad) slöt upp, till stor glädje.

Jonatan Ådahl installerad som komminister i Umeå

Söndagen den 17 september 2017 installerades Jonatan Ådahl som komminister i Missionsprovinsens församling i Umeå. Installationen skedde i högmässan i Sackeuskyrkan och leddes av församlingens kyrkoherde, David Appell. Komministertjänsten i Umeå är en nyinrättad tjänst i församlingen. Det är en tjänst på 25 % som Jonatan innehaft fr o m 1 september i år. Som komminister ingår Jonatan i det pastorala arbetet i församlingen under kyrkoherdens ansvar.

Sola Scriptura – Skriften allena

– Föredrag vid Provinskonventet den 13 oktober 2017 –

1916 publicerade den lutherske teologen Theodor Engelder en artikel: Reformationens tre principer: sola Scriptura, sola gratia och sola fides. Det tycks varit första gången någon sammanfattade den evangelisk-lutherska reformationens betydelse med dessa tre allena: Skriften allena, nåden allena och tron allena. Såsom grupp betraktat var de faktiskt inte slagord under reformationstiden. Däremot brukades de var för sig, dock mera sparsamt än vi kanske tror.

Sola fide – Genom tron allena

– Föredrag vid Provinskonventet den 13 oktober 2017 –

Ämnet genom tron allena för oss direkt in i kärnan av den kristna tron. Vi kommer se att det är helt avgörande för om vi ska kunna vara frimodiga inför Gud, men också inför våra medmänniskor. I Augsburgska bekännelsen artikel IV om rättfärdiggörelsen, läser vi:

Vidare lära de, att människorna icke kunna rättfärdiggöras inför Gud genom egna krafter, egen förtjänst eller egna gärningar, utan att de rättfärdiggöras utan förskyllan för Kristi skull genom tron, när de tro, att de upptagas i nåden och att synderna förlåtas för Kristi skull, vilken genom sin död åstadkommit tillfyllestgörelse för våra synder. Denna tro tillräknar Gud som rättfärdighet inför honom, Rom. 3 o. 4.

Kristus allena – den store tröstaren

– Predikan vid Provinskonventet den 14 oktober 2017 –

Vid den tiden sade Jesus: Jag prisar dig, Fader, du himlens och jordens Herre, för att du har dolt detta för de visa och kloka och uppenbarat det för de små. Ja, Fader, detta var din goda vilja. Allt har min Fader överlämnat åt mig. Och ingen känner Sonen utom Fadern. Inte heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom för. Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor, så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt (Matt. 11:25–30).

Församling i Växjö

Vi har tidigare informerat om det växande arbetet i Växjö, där några familjer vände sig till Missionsprovinsen med sin önskan om en församling och pastoral omsorg. En arbetsgrupp har planerat för gudstjänster under vår och sommar, och nedan följer dels en rapport från Växjö, dels en intervju med Simeon Appell, som med sin familj nyligen flyttat till trakten för att betjäna den församling som håller på att etableras.

Det enda nödvändiga

Jorden och allt som uppfyller den tillhör Herren, världen och de som bor i den. Ty han har grundlagt den på haven, och givit den fäste på strömmande vatten (Ps. 24:1–2).

Skaran av dem som trodde var ett hjärta och en själ, och ingen enda kallade något av det han ägde för sitt, utan de hade allt gemen­samt (Apg. 4:32). Så inleds Apostlagär­ningarnas sammanfattning av vad som kännetecknade den första kristna för­samlingen. Det står också att alla som hade jord eller hus sålde vad de ägde och bar fram vad de hade fått för den sålda egendomen och lade ner betal­ningen för apostlarnas fötter. Och man delade ut och var och en efter hans behov.

Den helige Ande är ingen skeptiker

Reformationsjubileum 1517–2017

Vi vill på ett enkelt sätt lyfta fram några av reformationens frukter och vad det vill säga att vara luthersk. Det finns goda skäl för att ta till vara reformationens återupptäckter och gåvor till Kyrkan.

Vi har nu fått en hälsning och artikel från finska Missionsstiftets biskop, Risto Soramies. Han tar avstamp i Martin Luthers skrift ”Om den trälbundna viljan” och lyfter även fram Katekesen, som en viktig lärare för en kristen människa.

Kyrkans martyrer

Tänk på dem som sitter i fängelse som om ni var deras medfångar, och på dem som blir misshandlade som om det gällde er egen kropp (Hebr. 13:3). De små pojkarna, som Herodes lät döda i Betlehem (Matt. 1), kallar vi ibland för martyrer, även om det inte var deras eget vittnesbörd som ledde till döden. Men det var för Jesu skull de blev dödade. Genom Kyrkans hela historia har förföljelsen, lidandet och martyriet varit en del av verkligheten, och det ända in i vår tid.

Jesus kallar Matteus

Betraktelse

Jesus gick vidare därifrån och såg en man som hette Matteus sitta vid tullhuset. Han sade till honom: "Följ mig!" Då reste sig Matteus och följde honom. När Jesus sedan var gäst i hans hem, kom många tullindrivare och syndare och låg till bords tillsammans med Jesus och hans lärjungar. Fariseerna fick se det och frågade hans lärjungar: "Varför äter er mästare med tullindrivare och syndare?". Jesus hörde det och sade: "Det är inte de friska som behöver läkare, utan de sjuka. Gå och lär er vad detta betyder: Jag vill se barmhärtighet och inte offer. Jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare" (Matt. 9:9–13).

Vårt Kansli

Kansliet: 031-51 42 47
(bäst dagtid ti-fr)
Jakob Okkels: 076-236 52 24
Pg 11 36 63-9, bg 5210-8131
Mer info på kontaktsidan

Kontaktpersoner

Roland Gustafsson, biskop:
076-165 15 59
Bengt Birgersson, provinssekreterare:
070-777 26 09

Sök på webbplatsen